Exportní cena DHL pod záštitou agentury Czechtrade
Nikdy jsem si nemyslela, že podnikám
Ptáme se

Nikdy jsem si nemyslela, že podnikám

Používání magnesia se mezi lezci začalo velmi rozšiřovat v době, kdy jsem hledala, jakým směrem se bude ubírat má profesní budoucnost, vzpomíná Dana Hrabáková, majitelka, jednatelka a zároveň výrobní ředitelka společnosti Chalk, která se svou společností v roce 2016 obsadila 2. místo v kategorii Malá firma v 9. ročníku projektu Ocenění Českých Podnikatelek.

Jak jste se dostala k podnikání?

Ono mi vlastně nic jiného nezbylo. Hned po absolvování Vysoké školy chemicko-technologické jsem v roce 1987 nastoupila do Ústavu pro výzkum rud Mníšek pod Brdy, který ale nepřežil revoluci v roce 1989. A tak jsem se začala živit jako OSVČ, nejprve v oblasti recyklací a zpracování kovů. Vedle toho jsem se věnovala výrobě hořečnatých chemikálií, až z toho nakonec „vzniklo mágo“. Nikdy jsem si nemyslela, že podnikám. Vnímám nás jako výrobce, prodejce a exportéry zboží, které produkujeme dle vlastního know-how.

Proč padla volba právě na výrobu sportovního magnezia? Paříte mezi vášnivé horolezce?

Magnesium pro sportovní účely bylo to jediné, co zbylo z celého portfolia výroby velmi čistých hořečnatých sloučenin, protože to jsme byli schopni prodat. Po horách i kopcích chodím velmi ráda, ale všude jen pěšky. Nejvýš jsem byla na treku kolem Annapuren v sedle Thorong La – 5416 m. Ale ona je krásná i skála nad Mníškem.

Bylo těžké se v tomto oboru prosadit?

Používání „maglajzu“ se mezi lezci začalo velmi rozšiřovat právě v době, kdy jsem vlastně hledala obživu a uplatnění. Naštěstí pro nás se v tu dobu začala stavět spousta umělých stěn, kde se bez něj lézt nedá. Ale je to český produkt. Takže nejtěžší bylo překonat bariéru, že přesto, že je to vyrobené tady, tak je to dobré.

Pro koho jsou Vaše výrobky určené? Laik si představí asi hlavně horolezce, možná si vzpomene na vzpěrače…

Magnesium vyrábíme převážně pro lezení, ale dá se použít i pro vzpěrače, pool dance, do posiloven, dokonce i na gymnastiku. Ale závodní gymnasté potřebují trošku jiný – oni ten rozdíl poznají. Bohužel nemáme kapacitu vyrábět speciality pro jednotlivé sporty, protože lezení spolkne přes 90 % a neustále se rozšiřuje. A protože je Adam Ondra nejlepší na světě, tak je lezení velmi oblíbené i v Čechách a my „pořád nestíháme“.

Mezi Vaše největší odběratele patři francouzská společnost Simond, přes kterou zásobujete třeba obchodní řetězec Decathlon. Jaký je to pocit, po letech tvrdé práce, vidět své výrobky v podstatě všude?

Firma Simond patří do trojice starých horolezeckých firem pod Mont Blancem, které naše magnesium nakupují. Pro náš rozjezd byl ale rozhodující švýcarský Mammut. Ten nás vlastně dostal do světa. Italskou Salewu jsme museli přemlouvat, ale Petzl se nám ozval sám. Tehdy jsme si začali říkat, že jsme zřejmě na dobré cestě. Decathlon je obrovský řetězec, který značku Simond koupil. To jsou obchodníci. Jejich rozvoj a pokrytí po světě je obrovské, ale to už není ta parta horolezeckých nadšenců, u kterých se vášeň k horám stala i pracovní náplní. Celá tato komunita se potkává každý rok na veletrzích. Můžeme se považovat za přátele, ale Decathlon je jiný.

Co si myslíte o přísloví, že „šaty dělají člověka“? Narážím na Vaši osobní zkušenost ze začátků, kdy se váš výrobek v obalu světoznámé outdoorové značky prodával mnohem lépe, a navíc měl i lepší recenze.

S českým magnesiem, pod značkou Chalk, bychom se do zahraničí asi těžko a dlouho dostávali. Tam jsme prorazili právě díky referencím Mammuta. Ale ono je i několik českých outdoorových firem, které u nás „mágo“ nakupují a exportují ho se svými výrobky do světa, tak by se to časem stejně určitě povedlo. V roce 2014 jsme navíc měli štěstí, protože dle legislativy EU musí na každém kosmetickém produktu být uveden výrobce. A naše magnesium je testované Státním zdravotním ústavem a certifikováno dle CPNP (kosmetický registr), tak se i vesnice Suchodol u Příbrami dostává do celého světa.

Patříte mezi vítězky projektu Ocenění Českých Podnikatelek. Co pro Vás toto vítězství znamenalo?

Já jsem především vůbec netušila, co to OCP je. V roce 2016 jsme konečně po všech peripetiích stavěli novou halu, takže jsme měli úplně jiné starosti. Když se v létě paní Kohoutová ozvala, tak jsem jí chtěla udělat radost a někdo z firmy tu přihlášku vyplnil. Byli jsme druzí v kategorii malá společnost. Pro mě to bylo především zadostiučinění, že si někdo všiml naší práce. Moji blízcí a někteří spolupracovníci z toho byli opravdu nadšeni. Já jsem potřebovala vyřešit hlavně kolaudaci haly a rozšíření provozu. Až po nějaké době mi začalo docházet, že jsme dosáhli něčeho neobvyklého. Bylo to ale spíš až v souvislosti se závistí, která se objevila. Ale vždyť jsme v Čechách…

Myšlenkou projektu OCP je Budujeme hrdé Česko. Je Vám toto téma blízké?

Na Českou republiku a mnoho lidí zde žijících, jsem nesmírně hrdá. Nedovedu si představit žít někde jinde. Myslím, že se máme čím chlubit, ale moc to neumíme, protože nás to nikdo nenaučil. Naše firma vyrábí magnesium, které využívá pouze úzká skupina převážně mladých lidí, kteří se rozhodli sportovat. Jsme rádi, že jim můžeme dodávat špičkový produkt, stejný jako mají jejich vrstevníci na celém světě.

Aktuálně jste se stali účastníky Podnikatelské platformy Helas. Proč jste se zapojili?

HELAS a Helenu Kohoutovou znám už přes 10 let, protože ONI! byli první (a na dlouhou dobu jediní), kdo si všiml, že nějaký Chalk existuje. A to jsme byli opravdu maličká firma. Od té doby jsme se nepřetržitě zúčastňovali Exportní ceny DHL a mnoha dalších akcí. Je mi ctí a jsem velmi potěšena, že se mohu potkávat s neuvěřitelně tvůrčími a inspirativními lidmi. Mohu s nimi sdílet i podobné problémy a starosti. Těch administrativních překážek, auditů, revizí a dalších nařízení je tak obrovské množství, že je obdivuhodné najít sílu vše překonat a dál bojovat. A tihle lidé se přesto snaží teď a tady něco vytvořit, vybudovat, vyrobit, prodat, vyvézt… A to je přeci radost!

Vydává Agentura Helas

Archiv zpravodajů

© code&design VosK 2013