Inovace jsou pro nás zásadní
Ptáme se

Inovace jsou pro nás zásadní

„Jako perspektivní oblast pro náš byznys do budoucna vidíme dnešní ropné velmoci na středním východě. Tam se připravují na život bez ropy, a tak dnes masivně investují do technologií,“ prozrazuje Josef Doleček, zakladatel a CEO společnosti Fillamentum, která je Globálním exportérem v rámci 21. ročníku soutěže Exportní cena DHL UniCredit.

Prozraďte nám, čím se společnost Fillamentum zabývá? Kdo jsou její zákazníci?

Ačkoli jsme plastikářská výrobní firma, tak pro naše zákazníky jsme především poskytovatelé řešení – ať už je to v oblasti materiálů pro 3D tisk, což je náš dominantní business, tak nabízíme třeba řešení pro rozvody médií v průmyslu a automatizaci. Investujeme do vývoje materiálů a designu produktů, tam jsme schopni přinést našim zákazníkům vysokou přidanou hodnotu. Jsme držiteli certikátu IATF 16949 pro systém řízení jakosti v automotive podle ISO 9001:2015. Naše výrobní technologie umožnuje zpracování i vysoce výkonných speciálních plastů, a tak můžeme nabídnout pro naše klienty i nová sofistikovaná řešení.

3D tisk představuje v očích celé řady lidí budoucnost. Jak bude podle Vás taková budoucnost vypadat?

3D tisk, respektive aditivní technologie i navzdory obrovské disruptivnosti zůstanou jen jednou z možných výrobních technologií. A je to tak správně, každá technologie má své místo, vezměte si takové šperkařství – těch způsobů, jak vyrobit třeba zlatý prstýnek je vícero, 3D tiskem ať přímo nebo nepřímo můžete mít takový prstýnek vyroben již po dlouhou řadu let, a znamená to snad hrozbu pro šikovné řemeslné zlatníky? Aditivní technologie je třeba zasadit do konceptu efektivní výroby, to, co dnes můžeme vidět třeba u konceptu Industry 4.0. A myslím, že nás čeká opravdu nová průmyslová revoluce a je skvělé ji pomáhat tvořit.

Vaše firma vznikla de facto jako start up. Jaká je její historie?

Historie se začala psát v roce 2010 kdy jsem odešel z bývalého zaměstnání, kde jsem necítil chuť dále věnovat svou energii a znalosti pro projekt, jehož zisk si rozděloval někdo jiný – takovéto klasické „postavit se na vlastní nohy“. Začátky byly těžké, to asi zažil každý, kdo se touto cestou vydal – co mne překvapilo bylo nepřívětivé podnikatelské prostředí v České republice a množství zbytečné byrokracie. Začínali jsme v pronajaté hale a ve 3 lidech, tak jsme se střídali ve výrobě a v kanceláři. Nafukovací matrace tak byla první rok běžnou výbavou kanceláře.

Jak velkou roli hrají ve vašem byznysu inovace?

Zásadní. Tvrdím, že jedinou konstantou musí být změna a je nutné neustále zlepšovat. Zlepšovat produkty, zlepšovat procesy a zlepšovat vlastní kompetenci. Naši zákazníci od nás inovace očekávají a my rádi jejich očekávání naplňujeme. A úplně nejlepší stav je, pokud inovovat můžeme spolu s našimi zákazníky a když si navíc sedneme ve stejné filozofii inovačního přístupu.

Do kolika zemí Vaše firma exportuje své výrobky a které z nich jsou z Vašeho pohledu klíčové?

Asi 8 desítek zemí, přesné číslo asi stejně nemá smysl, máme silnou globální značku a globální produkt a vůbec nepřemýšlíme v intencích domácí trh a export – což nám popravdě je vytýkáno, že nemáme českou verzi webových stránek. My jsme se k nim prostě v seznamu podle priorit nedostali.

Ty hlavní trhy jsou jasné: USA, Velká Británie, Německo, Rakousko, Španělsko. Ale v budoucnu považujeme za velmi perspektivní oblast dnešních ropných velmocí na středním východě. Tam se připravují na život bez ropy, a tak dnes masivně investují do technologií. Proto chystáme představení technologických možností Fillamentum v rámci národní expozice na Expo 2020 v Dubaji.

Společnost Fillmentum se stala držitelem ocenění Globální exportér v rámci 21. ročníku soutěže Exportní cena DHL UniCredit. Jak tento úspěch vnímáte?

Vždycky jsem byl hrdý, když jsem po světě potkával výrobky ať už Made in Czech Republic, nebo Made in Czechoslovakia a chtěl jsem i já k šíření dobrého jména naší země přispět. A celou dobu, co podnikáme neděláme rozdíly mezi tuzemským a zahraničními trhy – trh je jen jeden a hranice postupně mizí. Proto i ocenění vnímám jako potvrzení, že náš přístup je správný a zavazuje nás v naší práci pokračovat.

Vydává Agentura Helas

Archiv zpravodajů

© code&design VosK 2013