E-commerce je pro exportéry výzvou
Ptáme se

E-commerce je pro exportéry výzvou

České firmy jen velmi málo využívají online prodej do zahraničí. Přitom jde o nejjednodušší a nejlevnější formu vstupu na globální trh a také způsob, jak vhodně geograficky diverzifikovat export, říká Luděk Drnec, obchodní ředitel DHL Express pro region střední Evropy.

Máme za sebou jubilejní 20. ročník soutěže Exportní cena DHL UniCredit pod záštitou agentury CzechTrade. Jak byste ho zhodnotil?

Byl to ročník, který nejenže v číslech překonal ročníky minulé, ale už jen to, že se Exportní cena DHL UniCredit konala již podvacáté v řadě, nám jako zakladatelům znovu potvrdilo, že uspořádat vlastní soutěž, která oceňuje, motivuje a podporuje české malé a střední podniky, byl jednoznačně správný krok. Na úspěchu loňského ročníku Exportní ceny se odrazila velmi dobrá ekonomická situace na tuzemském trhu. Česká ekonomika loni rostla tempem přesahujícím 4,5 % a v posledních dvou čtvrtletích loňského roku dokonce atakovala hranici 5 %. Dařilo se nejen domácnostem, ale také firmám, a to i těm exportním, pro které je naše soutěž určena. Znovu se nám tak podařilo překonat dosavadní počet přihlášených firem, z čehož mám velkou radost. Dokazuje to, že se soutěž těší rok od roku větší pozornosti nejen mezi exportéry samotnými, ale také v mediální sféře. To všechno zvyšuje atraktivitu soutěže a já věřím, že se i letos setkáme se zajímavými příběhy úspěšných českých exportérů, kteří se mohou stát inspirací a velmi pozitivním obrazem pro řadu dalších podniků, které o expanzi na zahraniční trhy teprve uvažují.

Soutěž již dlouhou dobu oceňuje a podporuje české vývozce. Jak se v čase mění situace českého exportu z pohledu DHL? Jak se mění sami exportéři?

Když jsme v roce 1997 tuto soutěž zakládali, netroufali jsme si odhadovat, zda se při jejím zahájení sejdeme i za 20 let. Soutěž za tu dobu prošla celou řad změn, aby tak reagovala na vývoj české ekonomiky. Jen výše exportu v absolutních číslech se za dobu fungování soutěže téměř zšestinásobila. Změny pozorujeme i na straně cílových destinací. Postupně dochází k diverzifikaci, kterou česká ekonomika potřebuje, a to jak komoditní v podobě překonání dosavadní závislosti na automobilovém průmyslu, tak geografickou. Přesto je závislost české ekonomiky na exportu do zemí Evropské unie stále velmi vysoká a dál mírně roste.

Jak se mění samotní exportéři?

Co se týče samotných exportérů, ze zkušeností dobře víme, že firmy mají mnohdy velmi odlišné mezinárodní logistické potřeby, které se navíc mění v závislosti na vývoji trhu. Aktuálním trendem globálního obchodování je nakupování online (e-commerce), a tak i my přicházíme s novými službami pro tento segment trhu. Stále více zákazníků nakupuje online a vývoj posledních let ukazuje, že se nebojí ani nákupů na zahraničních e-shopech. Každá sedmá transakce se dnes již provádí přes hranice, což z e-commerce dělá velmi atraktivní trh i pro nás v DHL Express. Podle mého názoru je škoda, že české firmy zatím jen velmi málo využívají online prodej do zahraničí. Přitom se jedná o tu nejjednodušší a nejlevnější formu vstupu na globální trh a také způsob, jak vhodně geograficky diverzifikovat export. S rostoucím trhem mezinárodní e-commerce se i pro české firmy otevírá obrovský potenciál růstu a já jsem přesvědčen, že na tento trend čeští exportéři postupně zareagují a využijí šanci oslovit takto zákazníky po celém světě a expandovat.

Co je podle Vás pro úspěch zahraničních trzích klíčové? Co byste našim exportérům poradil?

Určitě bych doporučil nepodcenit přípravnou fázi průzkumu cílového trhu, a to nejen z hlediska marketingového, ale také z pohledu rozdílné legislativy apod. Znát spotřebitele a své potenciální klienty i konkurenci na cílovém trhu je velmi důležité a může to firmě později ušetřit spoustu nepříjemných překvapení. Začínající exportéři by také měli využít zkušeností firem, které již se zahraničím obchodují a dosahují podnikatelských úspěchů, neboť právě ty jim mohou být dobrým příkladem. Pak je tu pro ně samozřejmě celá řada firem, které poskytují služby podporující export, jako je právě DHL. Naše společnost funguje v oblasti mezinárodní expresní přepravy více než 45 let, de facto jsme obor mezinárodní expresní přepravy vynalezli, a troufám si říct, že dokážeme začínajícím exportérům opravdu usnadnit jejich vstup na globální trhy poradenstvím, pokud jde o mezinárodní logistiku a celní služby. Pochopitelně mohu rovněž doporučit kontaktování agentury CzechTrade, která jim poskytne i řadu služeb a poradenství a pomocnou ruku v jejich exportních začátcích. V neposlední ředě bych rád připomenul, že Exportní cena DHL UniCredit není jen soutěž, ve které se dočkají ocenění a výhod pouze vítězové, ale funguje i jako platforma, kde si exportéři a všichni zájemci o export mohou předávat své zkušenosti, sdílet informace a scházet se na společensko-odborných setkáních. Na nich mohou mimo jiné čerpat exkluzivní informace a data partnerů projektu o současné ekonomické a geopolitické situaci. Všechny přihlášené firmy také získávají přístup do on-line registru exportních firem s možností zviditelnit firemní značku, čerpat ze zkušenosti druhých či dokonce navázat obchodní spolupráci.

DHL jako odborník na přepravu všeho druhu poskytuje klientům celou řadu služeb. O které z nich je mezi nimi největší zájem? Setkáváte se často s nějakými specifickými požadavky?

Klíčovou roli u nás trvale hrají především standardní zbožové zásilky, a to jak v rámci EU, tak i ty směřující mimo EU. Tyto zásilky tvoří naše portfolio využívaných služeb z cca 80 %. Jak už jsem zmínil, firmy mají mnohdy velmi odlišné mezinárodní logistické potřeby a my se jim snažíme vyjít maximálně vstříc a přizpůsobit naše produkty a služby. To je ale možné jen díky tomu, že klienta i jeho potřeby dobře známe. Proto si zakládáme na osobním přístupu našich obchodních zástupců, kteří jsou připraveni řešit právě i specifické potřeby našich zákazníků.

Chystáte pro Vaše zákazníky nějaké novinky v podobě např. nových služeb?

Pravidelně přicházíme se speciálními nabídkami zejména pro malé a střední podnikatele. V současné době má obrovský potenciál především již jmenovaný trh mezinárodní e-commerce, a proto i naše aktivity směřují právě na podporu těch, kteří se rozhodli oslovit zákazníky z celého světa online prodejem. Vytvořili jsme speciální ceníky, poskytujeme jim komplexní exportní poradenství a nabízíme jim i služby jako ODD (online nástroj pro správu doručení zásilky umožňující příjemci jednoduše změnit místo i čas doručení), které je pomohou odlišit od konkurence a jejich zákazníkům maximálně usnadní online nakupování. Zákazníci jsou navíc čím dál náročnější. Od e-shopu očekávají nejen široký výběr zboží, ale chtějí mít také možnost zvolit si, jak rychle jim bude jejich vybraný produkt doručen. Rychlost doručení je pro celou řadu zákazníků důležitější než cena, chtějí rychlé a flexibilní doručení, neustálý přehled o svém objednaném zboží či jednoduchý proces vrácení zboží a jsou ochotni si za to připlatit. Expresní přeprava tak pro exportéry obchodující online představuje nejen příležitost zvýšení prodejů, ale i získání věrných a dlouhodobě spokojených zákazníků. Také je důležité uvědomit si, že nákup na e-shopu nekončí výběrem zboží, ale právě doručení zásilky tvoří velkou část celkového zážitku z nákupu online. Dopravce je ten, kdo přichází do přímého kontaktu se zákazníkem a významně tak ovlivňuje spokojenost koncových zákazníků a jejich zákaznickou zkušenost. Bezpečné a spolehlivé doručení jejich zboží je to, co pomůže prohloubit obchodní vztahy se zahraničními klienty a navázat i vztahy nové. A to je přesně to, co v DHL Express nabízíme.

Vydává Agentura Helas

Archiv zpravodajů

© code&design VosK 2013