Střední Evropa není z mého pohledu homogenní celek
Ptáme se

Střední Evropa není z mého pohledu homogenní celek

Poradenská společnost NSG Morison působí po celém světě a pro exportéry tak může být neocenitelným zdrojem rad a informací. Působení takového gigantu nám přiblížil Petr Šíma, partner NSG Morison.

Jaké služby může NSG Morison exportérům poskytnout?

Za prvé jsme poradenská firma, nabízející firmám všechny potřebné služby. A díky našemu členství v asociaci Morison Ksi téměř na celém světě. Za druhé jsme právě pro pomoc exportérům založili firmu NSG Export Agency, která pomáhá firmám expandovat na vybraných zahraničních trzích.

Jak dlouho již působíte na českém trhu?

Jsme na trhu již více než 20 let, exportní agenturu máme jeden rok.

Spolupracujete se zahraničními poradenskými společnostmi?

Jistě. Morison Ksi je má 160 členů v 86 zemích. S většinou firem se známe osobně, vídáme se pravidelně, pracujeme na společných projektech.

Umíte navázat kontakt s poradenskou společností v cílové exportní zemi? Nebo na vše stačíte sami?

Většinu služeb, které naši klienti potřebují, nabízejí naši kolegové v zahraničí. Pro některé aktivity, typicky obchodní, nám doporučí prověřené partnery. Vždy dáváme přednost pracovat s lokální firmou, která zná místní prostředí.

O jakou vaši službu bývá největší zájem a liší se to nějak od firem zaměřených výrazně exportně?

Musíme oddělit klasické poradenství od obchodu a zprostředkování. Samozřejmě je zájem o kontakty na zahraničních trzích a tržní analýzy. Pak je to řešení problémů, hlavně právních. Prostředí ve světě je komplikované, přicházejí nové problémy, jako je BEPS, které zasáhne každého exportéra.

Díky svému poradenskému působení a vhledu do fungování firem jste jistě schopni vytvořit zajímavé statistiky. Zveřejňujete je někde?

Přiznám se, že zatím ne.

Změnily nějakým způsobem vaše působení moderní technologie?

Jistě. Zcela zásadně nás zasáhly jako poradenskou firmu. Klienti očekávají reakci víceméně okamžitě a kdykoliv. Na druhou stranu je pro nás mnohem jednoduší spolupráce s kolegy po celém světě. A díky mnoha online službám dokážeme udělat průzkumy jakéhokoliv trhu z jednoho místa, dokážeme tím šetřit čas i náklady.

Jaký je váš pohled na momentální situaci ve Střední Evropě?

Střední Evropa není z mého pohledu homogenní celek. Každý stát je trochu jiný a má trochu jiné problémy. České firmy jsou mnohem víc propojeny s Německem než například s Polskem, hospodářská situace Německa je pro nás zásadní. Rádi bychom nicméně pomáhali českým firmám dostávat se na finální trhy a vymanit se ze subdodavatelských vztahů. Vyrábět zde dokážeme velmi dobře, musíme pracovat na tom, abychom to i stejně dobře dokázali prodat.

Vydává Agentura Helas

Archiv zpravodajů

© code&design VosK 2013