Zákazníci se ve víně už dobře orientují
Ptáme se

Zákazníci se ve víně už dobře orientují

Rodinné vinařství má své nepochybné kouzlo a samotné víno bývá důležitou součástí neformálních jednání a obchodních akcí. Není proto divu, že Štiky českého byznysu a Vinařství Maláník-Osička našly společnou cestu. Odpovídá Vladimír Osička, spolumajitel rodiného vinařství.

Proč jste se rozhodli stát partnery žebříčku Exportní cena DHL UniCredit?

Partnerství Exportní ceny pro nás znamená jistou výzvu k dostání se a k posunu naší firmy na vyšší než pouze regionální úroveň.

Jaké jsou výhody rodinně pojatého vinařství?

Pro rodinné pojetí vinařství jsme se rozhodli již v 90. letech. Tento styl podnikání představuje osobitější přístup k přírodě, k vinici i k výrobě vína a to je v této oblasti nejdůležitější. O révu vinnou je potřeba se starat v tu chvíli, kdy to ona sama nejvíc vyžaduje a potřebuje. Ona se nedokáže přizpůsobovat pracovní době ani volné chvilce ve volném čase. Když je potřeba musíte se o ni postarat ve svátky, v neděli i v noci.

Jaká je obecně úroveň českých vín?

Za posledních 20 let se úroveň českých vín výrazně zvýšila. Dříve se réva vinná pěstovala na kvantitu, v 90. letech se situace změnila a vinaři kladou důraz na kvalitu pěstovaných hroznů. To znamená, že je pěstováno určité množství hroznů na keři, tak aby následně vyrobené víno z těchto keřů bylo plné, ovocité a aby chutnalo tak jak chutná hrozen dané odrůdy. Myslím si, že se u nás zlepšila kvalita bílých vín i červených vín.

Jak jsou na tom zákazníci? Umí vybrat víno? Nedělají při degustacích ostudu?

V současné době se zákazníci dobře orientují mezi nabízenými víny. Tento fakt sleduji na různých vinařských akcích, kterých se naše vinařství zúčastňuje. Jedná se o velké množství řízených degustací, které jsou nabízeny ve vinotékách po celé České republice, nebo se také jedná o různé slavnosti, košty, festivaly otevřených sklepů, vinobraní a jiné. Tyto akce mají v současné době stále rostoucí účast návštěvníků. Lidé se zde učí poznávat vína, zkouší vína od různých vinařských firem s možností si je porovnat. Tyto akce jsou pro ně výborné. Z vlastní zkušenosti si nepamatuji, že by se stala nějaká velká ostuda.

Jak se orientovat při koupi českého vína a nesplést se ve výběru?

V současné době se zákazníci orientují a nakupují vína spíše podle získaného ocenění v soutěžích. Je však důležité, aby si zákazník dokázal ověřit, zda prezentované ocenění na láhvi odpovídá danému vínu. Toto lze ověřit pomocí čísla šarže nebo dle evidenčního čísla jakosti, které je uvedeno na vinné etiketě.

Nabízíte nějaké netradiční víno, netypické pro náš trh?

Naše vinařství nabízí pouze tichá vína bílá, červená a růžová. V letošním plánujeme první výrobu vlastních sektů.

Jak má vypadat ideální průběh roku pro dobrý ročník vína?

Réva vinná je teplomilná rostlina, tudíž se pěstuje pouze v nejteplejších oblastech České republiky. Léto by mělo být s teplotami do max. 30°C a s občasnými dešťovými přeháňkami, které ovlivňují výskyt houbových chorob. Na kvalitu ročníku se ovšem nejvíce podepisuje pozdně letní až podzimní počasí. V tomto období by mělo být co nejvíce sluníčka, aby hrozny co nejvíce dozrávaly. Teplotní rozdíly mezi dnem a nocí by měly být co největší a to kvůli akumulaci aromatických látek ve slupkách hroznů.


Vydává Agentura Helas

Archiv zpravodajů

© code&design VosK 2013