Žádná destinace není dost těžká
Ptáme se

Žádná destinace není dost těžká

Společnost Enkom prorazila na příčky vítězů posledního ročního soutěže Exportní cena DHL UniCredit, která podporuje a oceňuje ty nejlepší české exportéry. Zeptali jsme se Richarda Bendy, předsedy představenstva společnosti Enkom, na zkušenost se soutěží i s exportem samotným.

Překvapilo vás, když jste se stali jedním z vítězů 18. ročníku Exportní ceny DHL UniCredit?

Nepřekvapilo, v daném roce jsme si dost věřili.

Specializujete se na země bývalého SSSR. Jak vypadá aktuální vývoj situace na tomto trhu?

Po prudkém propadu v roce 2015 letos cítíme mírné oživení. Nicméně výraznější růst s ohledem na délku přípravy projektů (cca rok) očekáváme až v roce 2017.

Do kolika zemí nyní exportujete? Chystáte se ještě více rozšířit své exportní aktivity? Kdo je vaším typickým zákazníkem?

Exportujeme do tří zemí a chystáme se rozšířit své exportní aktivity i do dalších teritorií. Na tuto otázku je složitá odpověď, jeden typický zákazník neexistuje, ale máme určité skupiny potencionálních zákazníků:

• municipality a municipální organizace – vlastníci městských kotelen

• soukromé subjekty, které mají složitý přístup k zásobování elektrickou energií (např. nově budované objekty, které nelze připojit z různých důvodů k síti)

• libovolné subjekty, které vyhodnotí naši dodávku jako ekonomicky výhodnou

Čím se liší poptávka v Ruské federaci od té evropské? O které produkty tam je větší zájem a o které menší?

V prvotní fázi je poptávka velmi obecná, dlouho od zákazníka získáváme konkrétnější údaje. Obecně je zájem o strojírenské a energetické produkty, nicméně poptávka po nich je výrazně ovlivněna současnou snahou o náhradu importu vlastní (národní) produkcí.

Které jsou vaše „nejtěžší destinace“ a které nejvíce exotické?

Žádná destinace není dost těžká. Z hlediska exotiky připravujeme projekt v Ugandě.

Jsou v zemích bývalé SSSR jiná „pravidla hry“? Na co si musí dát firma pozor? Pracujete v teritoriích prostřednictvím výhradně svých zástupců, nebo máte i místní prodejce?

Ano jsou. Je daleko větší důraz na formální náležitosti podnikání a projektů. Na vše je potřeba mít razítko a povolení. Máme snahu najít i místní prodejce, ale nejsme v tom zatím příliš úspěšní, tudíž se zatím musíme spolehnout na vlastní síly.

Jaký máte podnikatelský plán pro nadcházející rok až pět let?

Letos bychom chtěli mírně růst po prudkém loňském propadu, v následujících letech bychom chtěli výrazně růst.

Inovujete? V jakých oblastech?

Nikoliv, charakter naší společnosti nepředpokládá inovace. Jsme inženýringovou společností, která nemá vlastní výrobu.

Předpokládáte, že i v letošním roce porostete?

Ano.

Sledoval jste i příběhy ostatních vítězů? Zaujal vás některý?

Ano, zaujala nás společnost 1Witos s.r.o.

Vydává Agentura Helas

Archiv zpravodajů

© code&design VosK 2013