Čeští exportéři míří nad čtyři biliony
Úvodník

Čeští exportéři míří nad čtyři biliony

Data o exportu za loňský rok opět dosáhla historicky nejvyšších čísel. České firmy jsou konkurenceschopné a jednoznačně při chuti. Vše tak nasvědčuje tomu, že vývoz letos poprvé zamíří nad psychologickou hranici čtyř bilionů korun.

Zásadním partnerem pro Česko samozřejmě zůstává Evropská unie. Na vysoce konkurenčních a nasycených západních trzích však na české exportéry často z pohledu velkých projektů a zakázek zbývá jen role subdodavatele. Jejich oči se tak právem obrací na ostatní světové strany. Příležitosti čekají v zámoří nebo například na znovu otevírajícím se íránském trhu. Zajímavou variantou je však také otočka na druhou stranu, směrem na východ.

Zatímco ruskému a čínskému trhu vládne kvůli sankcím, nízkým cenám ropy, zpomalování ekonomiky či akciovým bublinám nejistota, jejich menší sousedi prosperují. Velký potenciál se proto pro české exportní firmy skrývá kromě Blízkého Východu v postsovětských republikách a také na jihovýchodě Asie.

A právě do jihovýchodní Asie míří i letošní Exportní cena DHL UniCredit. Indonésie, Filipíny, Vietnam, Laos, Malajsie nebo Myanmar mohou být českými exportéry zatím nepříliš prozkoumanými trhy. Loni na ně vyvezli zboží a služby za necelých 23 miliard korun. V porovnání s celkovými čísly jsou to zatím drobné.

Právě na východě mohou čeští výrobci plně zúročit své zkušenosti ze západních trhů a využít svou technologickou dominanci. Příkladem může být dlouhodobá spolupráce Čechů na vietnamském pivním průmyslu. Namísto subdodavatelů se tak české firmy stávají hlavními dodavateli rozsáhlých investičních celků.

Země společenství ASEAN tak skrývají obrovské možnosti, především ve strojírenství. To již dnes tvoří zdravou páteř českého vývozu s více než polovičním podílem na exportu na jihovýchod Asie. Kromě tradičních odbytišť české firmy pronikají i do zbylých zemí regionu: loni například získali nové kontrakty v řádu desítek milionů eur v Bruneji či Laosu.

Jako skupině UniCredit je nám ctí jim na této nelehké cestě pomáhat svým know-how a službami. Jsem hrdý, že těm nejschopnějším a nejdynamičtějším firmám již podevatenácté předáme ocenění nesoucí i naše jméno.

Jiří Flégl

ředitel UniCredit Factoring a manažer strukturovaného a exportního financování UniCredit Bank

Vydává Agentura Helas

Archiv zpravodajů

© code&design VosK 2013