Český export pomáhá budovat rostoucí ekonomiku i národní hrdost
Aktuality

Český export pomáhá budovat rostoucí ekonomiku i národní hrdost

Prestižní soutěž Exportní cena DHL UniCredit představila na slavnostním galavečeru své vítěze. 18. ročník se nesl ve znamení vytrvalého růstu, flexibility a Jižní Ameriky.

Česká ekonomika roste díky svému zaměření na export. Čeští exportéři prokazují velkou flexibilitu a dokážou rychle reagovat na složitou situaci na tradičních exportních trzích. Úspěšně pronikají na nová teritoria a dovedou si poradit s konkurencí i v obsazeném evropském regionu.

„Již dva roky po sobě klesá počet firem, které exportují do Ruska a zemí bývalého Sovětského svazu a Číny a Jihovýchodní Asie. Zatímco za poklesem exportu do Ruska jsou především politické důvody, v případě Číny jde spíše o v tisku aktuálně hojně komentovaný pokles hospodářského růstu. Exportéři se proto s nutností zaměřili na jiné dosud opomíjené trhy, jako například Blízký a Střední východ či Severní Amerika a rozšířili ještě více své aktivity směrem na země EU, které jsou z hlediska českého exportu naprosto klíčové,“ nastínil globální situaci Luděk Drnec, obchodní ředitel DHL Express CZ a EU. Právě úspěšné hledání nových teritorií stojí za oceněním mnoha firem letošního ročníku.

Exportní cena DHL UniCredit kromě exportních úspěchů oslavila i svou plnoletost – letos již po osmnácté ocenila a podpořila české exportéry v šesti vyhlášených kategoriích. Soutěž pomáhá zvednout sebevědomí českému průmyslu a obchodu a budovat národní hrdost založenou na pozitivních hodnotách. Slavnostní galavečer v prestižních prostorách Kongresového centra ČNB moderoval s humorem sobě vlastním herec a moderátor Tomáš Hanák. Účastníky večera pozdravil i Jiří Rusnok, vrchní ředitel a člen bankovní rady ČNB. Slavnostní večer proběhl pod patronací Ministerstva průmyslu a obchodu.

Soutěž založila logistická společnost DHL Express CZ, aby motivovala vývozce ve snaze dobývat zahraniční trhy a získávat nová odbytiště pro své produkty. Generálním partnerem je UniCredit Bank. Záštitu opět převzala agentura CzechTrade, která stála rovněž u zrodu této soutěže, a Asociace malých podniků a živnostníků ČR. Odborným garantem je společnost Coface Czech.

Že právě exportéři stojí za nynější úspěšnou bilancí české ekonomiky, není žádným tajemstvím. „Česká republika je třetí nejotevřenější ekonomikou Evropy a poměr exportu k HDP je dokonce dvojnásobný oproti evropskému průměru. Česká ekonomika roste nejrychleji za posledních sedm let a za rok 2015 očekáváme export za 3,8 biliónu korun,“ uvedl Milan Ráž, ředitel služeb pro exportéry CzechTrade.

Jací jsou vlastně čeští exportéři a co stojí za jejich úspěchem? Jednoznačně je to schopnost prodat svoje zboží a flexibilita.

Tři čtvrtiny českých exportérů vyváží zboží, pouze menšina služby. „Zatím u nás nevzniklo žádné nové Silicon Valley,“ komentoval tento fakt Petr Šíma, partner poradenské společnosti NSG Morison.

Český export nicméně vytrvale roste a samotní exportéři jsou co do vlastních schopností obstát proti konkurenci velmi sebevědomí – za příčinou růstu vidí mnohem častěji vlastní úsilí v rámci propagace a šikovnost svých lidí, než vlivy globální situace, nedostatečné konkurence či měnové politiky. Za klíčovou rovněž považují znalost místního prostředí. Drtivá většina také plánuje další exportní růst, ať už na stávajících trzích, nebo proniknutím do nových teritorií. Růst exportu i ekonomiky má ovšem také negativní stránku – nejčastěji uváděným problémem českých exportérů se stává nedostatek kvalifikovaných lidí.

Není překvapením, že většina českého Exportu proudí do zemí Evropské unie a ostatních evropských zemí. Zároveň však čeští exportéři prokazují značnou flexibilitu. Složitá situace v tradičním exportním odbytišti, kterým je Rusko a bývalé sovětské republiky, je totiž výzvou, aby pronikli na nová netradiční teritoria. Jedním z nich je Latinská Amerika, na kterou se letošní ročník Exportní ceny DHL UniCredit zaměřil v rámci kategorie Exportér teritoria.

„Exportní cena DHL UniCredit oceňuje nejdynamičtější firmy, proto její účastnící rostou v exportu v průměru 2,3 krát rychleji oproti celkovému nárůstu exportu,“ říká Martin Růžička, Country Manager Coface Czech. „Latinská Amerika je však logisticky obtížně dostupné a jazykově složitější teritorium, proto tam směřuje jen cca 1 % celkového exportu z ČR. Dynamika růstu exportu je ve srovnání s celkovým nárůstem exportu zhruba poloviční, a to jak celkově, tak u účastníků Exportní ceny.“

Přesto je Latinská Amerika lákavým regionem. „Vzhledem k tomu, že Latinská Amerika dokázala v posledních 10 letech generovat vysoký ekonomický růst, má nyní prostředky pro realizaci velkých investičních projektů,“ vysvětluje Jiří Flégl, Manažer strukturovaného a exportního financování UniCredit. „Předpokládá se, že tento region projde v příštím desetiletí celosvětově největším rozvojem infrastruktury. Země Latinské Ameriky se do ní chystají investovat ročně 330 až 550 miliard dolarů. Český vývoz do Latinské Ameriky je stále hluboko pod svými možnostmi. České firmy totiž exportují do zemí Latinské Ameriky již více než 100 let a mají tam dobrý zvuk.“

Perspektivními obory pro české exportéry jsou v Latinské Americe například energetika, strojírenství, těžení průmysl, zpracování dřeva, výpočetní technika, budování infrastruktury, potravinářství a ochrana životního prostředí. Od roku 2014 působí v Latinské Americe 5 kanceláří agentury CzechTrade. V tomto regionu se také nachází země, která prochází společenskými změnami, jež povedou k boomu příležitostí pro exportéry – Kuba. Další zemí, která v sobě skrývá tušené budoucí exportní příležitostí, je středoasijský Írán.

Právě příběh hledání nového odbytiště kvůli složité situaci v Rusku stojí za vítězstvím v kategorii Exportér teritoria. Společnost J4 s.r.o. se zabývá vývojem a výrobou pekařských pásových pecí a kompletními dodávkami pekařských a cukrářských linek, které vyváží do celého světa. V kategorii Středně velká společnost se na prvním místě umístila společnost Enkom a.s., která exportuje technologická zařízení do zemí Ruské federace. Vítězem kategorie Malá společnost se stala společnost PBS ENERGO, a.s., která po celém světě podniká v obou energetiky. Nejvyšší ocenění v kategorii Globální exportér si odnesla firma 2N TELEKOMUNIKACE a.s., přední evropský výrobce produktů z oblasti ICT a fyzické bezpečnosti. Své vítěze našly i dvě kategorie pod patronací agentury CzechTrade. Vavříny za kategorii Nejúspěšnější klient CzechTrade patří výrobci všech možných typů jízdních kol, kopřivnické firmě Bike Fun International s. r. o., zatímco Exportní příběh roku zaujal porotce nejvíce v podání společnosti Kovobel v. d., která vyváží technologická zařízení pro chov drůbeže a skladovací kontejnery.

Jednou z novinek, kterou letošní ročník přinesl, je exportní registr účastníků soutěže. „Všichni zúčastnění exportéři získávají díky své registraci v projektu přístup do registru, který umožní sdílet exportní zkušenosti s ostatními a poskytne přístup k množství užitečných a zajímavých informací. Sdílení zkušeností bylo vždy podstatou všech našich exportních setkání. Nyní mohou exportéři sdílet své zkušenosti s ostatními v kteroukoli chvíli a z kteréhokoli místa na světě. Výhody, které malé a střední firmy mohou díky sdílení zkušeností a inspirativních příběhů získat, mohou být často pro jejich podnikání klíčové,“ vysvětluje registr Helena Kohoutová, porotkyně a pořadatelka Exportní ceny DHL UniCredit.

minigalerie k článku Český export pomáhá budovat rostoucí ekonomiku i národní hrdost minigalerie k článku Český export pomáhá budovat rostoucí ekonomiku i národní hrdost minigalerie k článku Český export pomáhá budovat rostoucí ekonomiku i národní hrdost minigalerie k článku Český export pomáhá budovat rostoucí ekonomiku i národní hrdost minigalerie k článku Český export pomáhá budovat rostoucí ekonomiku i národní hrdost minigalerie k článku Český export pomáhá budovat rostoucí ekonomiku i národní hrdost minigalerie k článku Český export pomáhá budovat rostoucí ekonomiku i národní hrdost minigalerie k článku Český export pomáhá budovat rostoucí ekonomiku i národní hrdost minigalerie k článku Český export pomáhá budovat rostoucí ekonomiku i národní hrdost minigalerie k článku Český export pomáhá budovat rostoucí ekonomiku i národní hrdost minigalerie k článku Český export pomáhá budovat rostoucí ekonomiku i národní hrdost minigalerie k článku Český export pomáhá budovat rostoucí ekonomiku i národní hrdost minigalerie k článku Český export pomáhá budovat rostoucí ekonomiku i národní hrdost minigalerie k článku Český export pomáhá budovat rostoucí ekonomiku i národní hrdost minigalerie k článku Český export pomáhá budovat rostoucí ekonomiku i národní hrdost minigalerie k článku Český export pomáhá budovat rostoucí ekonomiku i národní hrdost minigalerie k článku Český export pomáhá budovat rostoucí ekonomiku i národní hrdost minigalerie k článku Český export pomáhá budovat rostoucí ekonomiku i národní hrdost minigalerie k článku Český export pomáhá budovat rostoucí ekonomiku i národní hrdost minigalerie k článku Český export pomáhá budovat rostoucí ekonomiku i národní hrdost minigalerie k článku Český export pomáhá budovat rostoucí ekonomiku i národní hrdost minigalerie k článku Český export pomáhá budovat rostoucí ekonomiku i národní hrdost minigalerie k článku Český export pomáhá budovat rostoucí ekonomiku i národní hrdost minigalerie k článku Český export pomáhá budovat rostoucí ekonomiku i národní hrdost minigalerie k článku Český export pomáhá budovat rostoucí ekonomiku i národní hrdost minigalerie k článku Český export pomáhá budovat rostoucí ekonomiku i národní hrdost minigalerie k článku Český export pomáhá budovat rostoucí ekonomiku i národní hrdost minigalerie k článku Český export pomáhá budovat rostoucí ekonomiku i národní hrdost minigalerie k článku Český export pomáhá budovat rostoucí ekonomiku i národní hrdost minigalerie k článku Český export pomáhá budovat rostoucí ekonomiku i národní hrdost minigalerie k článku Český export pomáhá budovat rostoucí ekonomiku i národní hrdost minigalerie k článku Český export pomáhá budovat rostoucí ekonomiku i národní hrdost minigalerie k článku Český export pomáhá budovat rostoucí ekonomiku i národní hrdost minigalerie k článku Český export pomáhá budovat rostoucí ekonomiku i národní hrdost minigalerie k článku Český export pomáhá budovat rostoucí ekonomiku i národní hrdost minigalerie k článku Český export pomáhá budovat rostoucí ekonomiku i národní hrdost minigalerie k článku Český export pomáhá budovat rostoucí ekonomiku i národní hrdost minigalerie k článku Český export pomáhá budovat rostoucí ekonomiku i národní hrdost minigalerie k článku Český export pomáhá budovat rostoucí ekonomiku i národní hrdost

Vydává Agentura Helas

Archiv zpravodajů

© code&design VosK 2013