Poptávka po infrastruktuře v Latinské Americe je příležitostí pro české firmy
Ptáme se

Poptávka po infrastruktuře v Latinské Americe je příležitostí pro české firmy

Ptali jsme se Radomila Doležala, generálního ředitele agentury CzechTrade

Novou kategorií je Exportní příběh roku, který bude sloužit jako inspirace pro ostatní. Zaujal vás již v minulosti osobně příběh některého z exportérů?

Zrovna v Latinské Americe se snaží prosadit výrobní družstvo Kovobel z Domažlic, které vyrábí kovové skládací skladovací kontejnery a technologie pro klecový chov drůbeže. Díky spolupráci s naší kanceláří v Mexiku našlo obchodního partnera, kterému loni dodalo výrobky za více než milion korun. V tuto chvíli se opět ve spolupráci našimi zahraničními zástupci pokouší o průnik do Kolumbie, Peru a Chile.

Co byste doporučil firmám, které o exportu teprve uvažují? Kam se nejprve obrátit?

Na úplném začátku by se jejich zástupci určitě měli podívat na náš web nebo na portál BusinessInfo.cz, kde naleznou přehled všech teritorií, včetně perspektivních oborů, o které je na jednotlivých trzích zájem. Dále doporučuji obrátit se na Klientské centrum pro export, které se nachází v sídle agentury CzechTrade a kde firmy mohou konzultovat své exportní záměry s odborníky od nás nebo z ministerstev zahraničních věcí. Poté mohou využít některou ze služeb, které exportérům nabízíme, např. průzkum trhu, vyhledávání kontaktů a oslovování potenciálních partnerů či asistenční služby nebo účast na semináři či zahraničním veletrhu.

V kategorii Exportér teritoria byla letos vybrána Latinská Amerika. V čem je tento region pro export specifický?

Ekonomika zemí Latinské Ameriky, hlavně států Pacifické aliance (Kolumbie, Chile, Mexiko, Peru), velmi rychle roste a zmíněné země se musejí otevírat světu, aby tempo rychlého růstu udržely. Se zvyšujícím se bohatstvím stoupá i poptávka po kvalitní infrastruktuře, která skýtá největší příležitosti pro české firmy.

Firmy, které mají zájem proniknout na latinskoamerický trh, mohou využít služeb zahraničních kanceláří CzechTrade v Kolumbii, Chile, Argentině, Brazílii nebo v Mexiku.

Která z latinskoamerických zemí je pro export jednoznačně nejzajímavější z hlediska ekonomické a politické stability?

Například Chile se pyšní dynamickou ekonomikou s nejvyšším HDP na obyvatele v regionu a také jednou z nejotevřenějších v Latinské Americe. Chile je navíc 3. největším importérem a boří i zažité představy o korupci v regionu.

A ve kterých zemích je největší potenciál z hlediska exportních příležitostí pro české vývozce?

V Kolumbii, kde jsme nedávno otevřeli zahraniční kancelář CzechTrade. Jedná se o čtvrtou největší ekonomiku v regionu a o třetí největší tamní zemi z hlediska populace. Česká produkce má na trhu dobré jméno. Země má v plánu rozsáhlé investice do potravinářství, stavebnictví a infrastruktury, do těžebního průmyslu a do energetiky.

Mají české firmy nebo výrobky v regionu dobré jméno?

Rozhodně ano, české výrobky jsou v regionu známé a oblíbené. Značky jako Zetor, Škoda, Baťa, Česká zbrojovka, ale také české pivo a sklo jsou zde známými pojmy.

Vydává Agentura Helas

Archiv zpravodajů

© code&design VosK 2013