Výpadek poptávky je nutné nahradit vstupem na jiné trhy jako je Jižní Amerika, Afrika, Petr Šíma NSG Morison
Podporujeme exportéry

Výpadek poptávky je nutné nahradit vstupem na jiné trhy jako je Jižní Amerika, Afrika, Petr Šíma NSG Morison

V eurozóně, kam směřují dvě třetiny našeho vývozu, se bohužel množí obavy z deflace, která má vždy blízko k recesi. Německo je, jak všichni víme, klíčovým odbytištěm exportérů. Proto uvidíme, zda Angela Merkelová, alias šetrná hospodyně, dojde svých slibů a začne výrazněji utrácet a podpoří poptávku z Francie, Itálie a dalších EU zemí, včetně CR. Dokáže Merklová ustát a vypořádat se se slábnoucí ekonomikou a požadavky na vyšší výdaje, stejně tak jako s nátlakem německého obyvatelstva? To ukáže až čas. Stejně tak jako to, zda i americká ekonomika, která již tímto procesem oživení prochází, ustojí oslabení za hranicemi. Varovných signálů je bohužel i letos nespočet.

Přestože klíčové je právě to, co se děje na západ od našich hranic, nesvádějme vývoj exportu jen na závislost na Německu, současné exportní sankce s východem a tak dále… Určitou váhu pro exportéry má i samotný výkon české ekonomiky, která má pro letošní rok sympatické tempo a díky uměle oslabené koruně by měli začít exportéři snad již letos profitovat. Domácnosti i české firmy začínají opět více utrácet, nakupovat a investovat do moderních technologií a výrobních kapacit, což nás dělá silnějšími a o trochu více nezávislými. Tento trend vidíme i u našich velkých klientů, kteří jsou optimističtější a připouští, že nelze čekat do nekonečna, než se samovolně něco stane.

Našim klientům se snažíme ukázat pohled na export jako proces, který nekončí dovozem českého zboží na nový trh. Naši eklienti si začínají uvědomovat, že jen technologickými a energetickými inovacemi lze mít konkurenční výhodu. Je nutné si uvědomit, že zboží, které dovezete na jiný trh, začne dříve či později někdo další dovážet, kopírovat atd. Samotný čínský trh je tímto proslulý a sám se tím i netají. Proto je nutné s tím počítat a na tento nevyhnutelný krok se připravit právě zmíněnou inovací. Přestože to může být frustrující, má to smysl! Objemy objednaného zboží právě z Číny jsou značné a stojí za to tam vyvážet. A proto inovujte, je nutné tento trh překvapit, zaskočit a donutit ho vaše zboží objednávat stále dokola.

Vidím, že české firmy disponují obrovskou hotovostí a jen odklon od zbytečné opatrnosti ke zdravé diverzifikaci a trochu risku, vede ke konkurenční výhodě. Investice do závodů, zařízení, lidí, outsourcing procesů, IT, digitálního marketingu v exportních zemích, místního PR, ale také zájem o fúze, akvizice, či zpětný odkup akcií, je jistým návodem k přežití. Přestože úbytku zakázek z eurozóny se letos nevyhneme, slábnoucí poptávka ze západní Evropy je reálná a je nutné tento výpadek poptávky nahradit vstupem na jiné trhy jako je Jižní Amerika, Afrika. Přísloví „něco špatné pro něco dobré" platí i v tomto směru. Bez tohoto kroku mohou být optimistické vyhlídky české ekonomiky v ohrožení.

Petr Šíma
partner poradenské firmy NSG Morison

Vydává Agentura Helas

Archiv zpravodajů

© code&design VosK 2013