Ohlédnutí se za posledními ročníky EXPORTNÍ CENA DHL UNICREDIT
Víte, že…

Ohlédnutí se za posledními ročníky EXPORTNÍ CENA DHL UNICREDIT

Projekt EXPORTNÍ CENA DHL UNICREDIT je organizován od roku 1997 s konstantní podstatou odměnit a zviditelnit inovativní malé a středně velké exportéry, kteří dosáhli významné dynamiky růstu exportu. Od prvopočátku je pořádán pod záštitou vládní agentury CzechTrade a v některých letech i pod patronací Ministerstva průmyslu a obchodu ČR. Zakladatelem projektu je společnost DHL Express. Export jako takový zaujímá v české ekonomice významné postavení. Proto soutěž vyzdvihuje úsilí a úspěchy českých exportérů a jejich zásadní přínos pro českou společnost.

V předchozích ročnících mohly společnosti soutěžit ve 4 hlavních kategoriích, a to Středně velká společnost, Malá společnost, Exportér teritoria a Exportér regionu. Další vavříny získávali v kategorii Nejúspěšnější klient agentury CzechTrade a Nejúspěšnější klient agentury CzechTrade ze zvoleného kraje. Hodnocení vývozců vychází z indexu vypočítaného jako násobek meziročního růstu exportu a podílu exportu na obratu firmy. Na základě získaných výsledků jsou společnosti rozděleny do kategorií a je určeno jejich konečné pořadí v soutěži.

Firmy, které se této soutěže účastní, jsou dost často zviditelněny i díky jiným projektům a oceněním. Jednou z takových firem je třeba Chropyňská strojírna, loňský vítěz v kategorii Středně velká společnost a současně také Exportér teritoria. Společnost založená Františkem Kudelou, v současnosti vedená jeho synem Robertem, byla letos oceněna také jako Podnikatel roku Zlínského kraje. V celorepublikovém finále pak uspěli jako držitelé ocenění EY Technologický podnikatel roku. Firma zaměstnává 250 lidí v Chropyni, dalších 230 na Slovensku a 300 v Rumunsku. Strojírna vyrábí svařovací a montážní přípravky, jednoúčelové stroje, formy pro vstřikování plastů, kontrolní zařízení, elektrorozvaděče a elektroinstalace. Před dvěma lety založila pobočku v ruském Nižném Novgorodu a zvažuje také vstup na čínský trh. Jak v rozhovoru pro ČIA uvedl ředitel divize ekonomicko-správní společnosti Chropyňská strojírna Roman Navrátil, celkový export firmy představuje aktuálně 60 % produkce, přičemž 24 % činí dodávky výrobků a služeb do zemí EU a to především do Německa a 36 % tvoří dodávky do Ruska.

Exportní cena DHL UniCredit je velkou poctou všem, kteří se zasloužili o rozvoj firmy až do současné podoby. Ocenění nevnímáme pouze jako výsledek výkonnosti firmy v hodnoceném roce 2012, ale i jako výsledek dlouhodobého úsilí dostát naší vytýčené vizi a to „Stát se nejlepším dodavatelem technologického zařízení do automobilového průmyslu ve střední a východní Evropě." Jsme šťastni, že jsme uspěli hned ve dvou kategoriích, a že se firma Chropyňská strojírna, a.s. může i díky tomuto úspěchu takto prezentovat podnikatelské i širší veřejnosti,“ komentuje vítězství v soutěži Roman Navrátil. A jaké plány má firma na rok 2014? „U nás platí pravidlo, že co se vydělá, to se zase reinvestuje. Díky tomu jsme v uplynulých letech dokázali významně zvýšit naši produktivitu a tím i konkurenceschopnost. Pro následující rok plánujeme investice v celkové hodnotě téměř 100 mil. Kč. Tyto budou směřovat především do nových strojů a zařízení (70 %), ale také do rekonstrukce budov a staveb.“

Pro nás jsou úspěchy českých exportérů signálem, že tu máme mnoho šikovných lidí a nadaných podnikatelů, kteří šíří dobré jméno České republiky po celém světě. Věříme, že jejich příběh si zaslouží pozornost a ocenění,“ řekl Luděk Drnec, obchodní ředitel DHL Express a zástupce zakladatele soutěže.

V roce 2013 se do soutěže přihlásilo přes 100 společností a jejich celkový obrat se pohyboval kolem 24 miliard korun, z čehož se export na celkovém obratu podílel více než polovinou, konkrétněji 56,36 %. Více než polovina z nich byla oproti předchozímu ročníku nováčky. To ale nebývá pravidlem. Najdou se i společnosti, které se přihlašují každoročně a účast v Exportní ceně berou jako tradici. Díky tomu je možné sledovat jejich úspěch a růst. Příkladem je třeba společnost 1 Witos, která se od roku 2010 pravidelně objevovala na stupních vítězů, nejdříve v kategorii Malá společnost určené pro exportéry s maximálním počtem 50 zaměstnanců a obratem do 300 milionů Kč. V posledních třech letech soutěží společnost v kategorii Středně velká společnost, která je určena společnostem s maximálním počtem 250 zaměstnanců a obratem do 1,5 miliardy. Zajímavostí je, že velkou část zaměstnanců této společnosti zabývající se IT technologiemi, tvoří znevýhodněné osoby.

Aby byla společnost exportně úspěšná, je důležité mít kolem sebe spolehlivé spolupracovníky, dobré obchodní vztahy a především vizi do budoucna. Naše společnost 1 Witos má dlouholetou obchodní historii, což je pro obchodní partnery důležité. Právě obchodní partneři pak sami rádi vyhledávají a spolupracují s firmami, které mají pevné zázemí a kladné reference,“ říká zakladatel firmy Jaromír Witos. „Ocenění v Exportní ceně pro nás znamená prestiž. Díky tomu, že ve firmě zaměstnáváme převážně hendikepované osoby, je to pro nás také ocenění jejich práce a ujištění, že osoby s hendikepem jsou schopné dobře a kvalitně pracovat.“

Skutečnost toho, že se v soutěži na předních místech umísťují stejné firmy, pozitivně hodnotí i Luděk Drnec: „Mě osobně velice těší, že se na stupních vítězů pravidelně objevují společnosti, které již slavily úspěchy v předchozích ročnících. Tato skutečnost jen potvrzuje, že Exportní cena DHL UNICREDIT má v segmentu malých a středních firem své pevné místo a tradici,“ dodává.

„Ačkoliv má soutěž svá pravidla a tím pádem i jistá omezení, projekt se stále více zaměřuje na navazování osobních vztahů a vytváření komunity českých exportérů napříč republikou, bez omezení velikosti firmy. Proto pořádáme již několik let neformální setkání exportérů“, říká Helena Kohoutová, porotkyně a pořadatelka Exportní ceny. „Naším cílem je potkat se s exportéry, zajímat se jejich problémy a zkušenosti, diskutovat s předními českými ekonomy aktuální exportní témata. V letošním roce se například potkáme s panem Michalem Mejstříkem, Jiří Rusnokem, Zdeňkem Tůmou a dalšími osobnostmi.“

PŘEHLED VÍTĚZNÝCH EXPORTÉRŮ ZA POSLEDNÍCH PĚT LET

2009
Kategorie Malá společnost
1. SVCS Process Innovation s.r.o.
2. Velbates spol. s.r.o.
3. Ego 93
Kategorie Středně Velká společnost
1. UniControls a.s.
2. Inco enginnering s.r.o.
3. Autel a.s.
Exportér teritoria – Čína Contipro C, a.s.,
Exportér regionu - Moravskoslezský kraj AUTEL, a.s.

2010
Kategorie Malá společnost
1. PBS Energo a.s.
2. 1 witos s.r.o.
3. Meduse design s.r.o.
Kategorie Středně velká společnost
1. Hutní projekt Frýdek - Místek a.s.
2. Avast Software a.s.Meduse design s.r.o.
3. Velbates
Exportér teritoria – Indie Institut pro testování a certifikaci a.s.,
Exportér regionu - Vysočina PBS Energo a.s.

2011
Kategorie Malá společnost
1. Investa Intl. s.r.o.
2. SPACE CZ s.r.o.
3. 1 Witos s.r.o.
Kategorie Středně velká společnost
1. REALISTIC, a.s.
2. INCO engineering s.r.o.
3. EBAS spol. s.r.o.
Exportér teritoria – Společenství nezávislých států REALISTIC, a.s.
Exportér regionu – Královéhradecký kraj MICRORISC s.r.o.

2012
Kategorie Malá společnost
1. PBS Energo a.s.
2. ATELIER TECHNIK s.r.o.
3. TEXPON s.r.o. 3. VÚK, spol. s r.o.
Kategorie Středně velká společnost
1. BAUER TECHNICS
2. 1 Witos s.r.o.
3. VÚK, spol. s r.o.
Exportér teritoria – Německo VÚK, spol. s.r.o.
Exportér regionu – Plzeňský kraj REPLAST PRODUKT, spol. s.r.o.

2013
Kategorie Malá společnost
FLAJZAR, s.r.o.
Bohemia Jihlava, a.s.
G&B beads, s.r.o.
Kategorie Středně velká společnost
1. Chropyňská strojírna, a.s.
2. HC Electronics s.r.o.
3. Farmet a.s.
Exportér teritoria
země Visegrádské čtyřky
Chropyňská strojírna, a.s.
Exportér regionu – Liberecký kraj G&B beads, s.r.o.

Vydává Agentura Helas

Archiv zpravodajů

© code&design VosK 2013