Vážení čtenáři,
ačkoliv to možná ještě není znát na přílivu nových zakázek, blýská se na lepší časy. Německo, náš klíčový obchodní partner, i Spojené státy, jako další klíčový motor světové ekonomiky, hledí do budoucnosti s optimismem. Domácnosti i firmy na těchto klíčových trzích plánují utrácet více než dřív, a na vlně této dobré nálady se svezeme i my. Věřím, že to povede k posílení spotřeby i na domácím trhu a v konečném důsledku k obnovení růstu ekonomiky v Česku.
Také analýzy skupiny UniCredit potvrzují, že česká ekonomika je strukturálně zdravá, české firmy jsou dostatečně konkurenceschopné i v mezinárodním srovnání a mají volné kapacity pro pokrytí zvýšené poptávky.
A jak vypadá situace v dalších zemích Visegrádu, na které se zaměří letošní Exportní cena DHL Unicredit? Polsko a Slovensko mají podobně jako Česká republika silné ekonomické vazby na Německo, obě země rovněž vyhlížejí lepší časy. Maďarsko naopak zůstává společně s Řeckem či Portugalskem jednou z bašt blbé nákupní nálady v Evropě.
Do zemí Visegrádu jako celku směřuje asi desetina českého vývozu. Se všemi zeměmi v regionu máme dlouhodobě aktivní obchodní bilanci. Firmy se dnes často obrací na východní trhy, střední Evropa však zůstává nadále perspektivní díky teritoriální i kulturní blízkosti, rozhodně se tedy vyplatí pokračovat v hledání nových obchodních příležitosti i zde.
I v zahraničním obchodu zkrátka platí „neopouštěj staré známé pro nové“.
Tomáš Hron
ředitel Global Transaction Banking, UniCredit Bank
zástupce generálního partnera soutěže
220 570 708
helas@helas.org
zpět nahoru