Podporujeme exportéry

Trendem je akviziční růst

Jaroslav Klíma - Generální ředitel společnosti TESCAN

Společnost Coface Czech představila vítěze již 9. ročníku ekonomického žebříčku Štiky českého byznysu. V rámci celorepublikového hodnocení se na prvním místě umístila brněnská společnost TESCAN, výrobce přístrojové techniky a vědeckých zařízení. Generální ředitel společnosti TESCAN Jaroslav Klíma v rozhovoru pro ekonomickou redakci ČIA hodnotí hospodaření společnosti v uplynulém období, zmiňuje plánované inovace, představuje exportní strategii společnosti včetně důrazu na čínský a americký trh, a také vysvětluje, jaký význam má pro jeho firmu ocenění Štiky českého byznysu.

Co pro Vás ocenění v soutěži Štiky českého byznysu znamená?

Je to injekce sebevědomí a forma povzbuzení nejenom pro mě a pro ostatní spolumajitele, ale i pro naše zaměstnance, kteří nám věnovali důvěru a spojili své životní osudy s firmou. Zároveň je to dobrý vzkaz pro ostatní podnikatele.

TESCAN byl založen bývalými zaměstnanci TESLY v roce 1991. Jak jste se vyrovnávali s tím, že východní trhy se v té době rychle uzavíraly a západní nám ještě nedůvěřovaly?

Podnikat jsme začali bez kapitálu, takže jsme si nemohli dovolit nějaký větší projekt, jaký představuje vývoj kompletního mikroskopu. První peníze jsme začali vydělávat spíše úpravami a vylepšováním stále ještě existujících mikroskopů - tehdy klasických analogových přístrojů. Lidé začali toužit archivovat obrázky ve formě digitálních souborů a pak je počítačově zpracovávat, což výrobci mikroskopů začali nabízet až koncem 90. Let. První mikroskopy, které se objevily jako digitální, byly drahé a ne úplně ideální. My byli schopní nabídnout obrazové procesory a zájem o ně byl velký. Digitální obrázky měly obrovskou výhodu, protože do té doby se fotilo z obrazovek na film nebo na desky a snímky se vyvolávaly mokrou cestou, další komplikaci znamenala následná archivace. Dobře jsme vystihli pokrok v technologiích a obrazových procesorů prodali hodně přes stovku. Instalace proběhly hlavně v zemích střední Evropy. Tím jsme vygenerovali první kapitál, který nám pomohl k tomu, abychom v druhé polovině 90. let mohli začít vyvíjet kompletní mikroskop.

Kolik máte v současné chvíli instalací svých produktů a kde?

V této chvíli máme přibližně 1 300 instalací. Úspěšní jsme zejména v Koreji a v Americe - v hlavních odbytištích dražších lépe vybavených mikroskopů. V objemu prodejů po finanční stránce letos Amerika jednoznačně vede. V roce 2009 jsme založili dvě dceřiné společnosti v zahraničí. První z nich v Číně; a reakce byla překvapující. Během jednoho roku vzrostl objem prodejů více než třikrát. Následně jsme odkoupili 80 % podílu našeho amerického distributora, investovali tam vlastní peníze a vybavili předváděcí laboratoře v Pensylvánii a v Kalifornii. Letos očekáváme obrat kolem 12 až 15 milionů dolarů jenom v Americe. V Číně a dalších třetích zemích trh roste, což nám umožňuje zaplnit nově narůstající prostor. Kdežto v Americe je trh už řadu let stabilní, i proto je náš tamní růst tak cenný.

Vydává Agentura Helas

Archiv zpravodajů

© code&design VosK 2013