Ptáme se

VÚK: Orientace na východ je pro český export klíčová

František Kubíček - Ředitel společnosti VÚK

S Františkem Kubíčkem, ředitelem společnosti VÚK, která se stala vítězem kategorie “Exportér teritoria - Německo”, a získala ocenění i za 3. místo v kategorii “Středně velká společnost” hovoříme nejen o přínosech účasti v soutěži, ale také o hospodářských výsledcích, strategii firmy, i podpoře podnikání státem.

Vaše společnost získala ocenění v soutěži „15. ročník EXPORTNÍ CENY DHL UNICREDIT". Co pro Vás toto ocenění znamená?

Je to ocenění naší dvacetileté práce. Je to potvrzení, že jdeme tím správným směrem. Ptám se, proč zrovna my, a zároveň si odpovídám. Protože máme schopný tým zaměstnanců, kteří chodí do práce mimo jiné také proto, aby něco dokázali. Oni jsou to nejcennější co firma vlastní a za to jim patří velký dík a uznání. Je to pěkný dárek k našim 20. narozeninám pro nás všechny a velké povzbuzení do práce v dalších letech.

Jakých hospodářských výsledků dosáhla Vaše společnost v České republice v loňském roce? Jaké faktory ovlivnily Vaše hospodaření nejvíce? Jaký podíl na českém trhu jste ke konci loňského roku drželi?

VÚK dosáhlo v roce 2011 vynikajících výsledků. Byl to nejúspěšnější rok v naší historii. Oproti roku 2010 jsme zvýšili obrat o 111%, přidaná hodnota se zvýšila ze 750 tis. Kč na hodnotu 1 mil. Kč na jednoho zaměstnance. Exportovali jsme 90 % naší produkce, mimo tradičního teritoria SRN to bylo i Srbsko a hlavně USA, kam jsme dodali první 4 z celkového počtu 12 kusů konfekčních strojů pro výrobu radiálních traktorových a zemědělských pneumatik.

Jaký vývoj hospodářských výsledků očekáváte v letošním roce? Co je může ovlivnit, ať už negativně nebo pozitivně?

Rok 2012 bude nejméně tak úspěšný jako rok 2011, očekáváme tržby o cca 10% vyšší při stejném počtu zaměstnanců. Pozitivně zapůsobila hlavně skutečnost dodávek dalších 8 kusů konfekčních strojů do USA a zvýšená poptávka od našeho největšího obchodního partnera v SRN Continental Hannover

Jakým způsobem váš sektor zasáhla současná krize a jakým způsobem jí čelíte?

Asi máme štěstí a „současnou krizi“ jsme vůbec nepocítili. Známe ji jen přes média, a tvrdím, že český strojírenský průmysl v krizi rozhodně není. V krizi může být stavební průmysl, který ji však v roce 2009 i v letech dalších plně nepocítil, a teď na něj doléhá se zpožděním a zřejmě i finanční sektor, ale zase ne v České republice. Podle mého názoru, názorů našich obchodních i kooperačních partnerů, ale i představitelů v letošním roce oceněných firem, je krize hlavně produktem médií, přes která ji prezentují rádoby erudovaní finančníci, ekonomové i analytici a hlavně politici, bez znalosti skutečné situace v průmyslu.

Co považujete za klíčové téma pro rozvoj českého exportu?

Orientaci na východ, zejména země bývalého Sovětského svazu. Tam jsme svoje pozice, myslím tím Česká republika jako celek, ukvapeně opustili po listopadové revoluci. Nyní postupně ztracené pozice těžce krůček po krůčku získáváme zpět.

Vydává Agentura Helas

Archiv zpravodajů

© code&design VosK 2013